Na domaćem tržištu polovnih automobila dizelaši i dalje drže primat. Najčešće se uvoze vozila s oko 200.000 pređenih kilometara i godinom proizvodnje oko 2011. Iako su poznati po izdržljivosti i nižoj potrošnji goriva na dužim relacijama, moderni dizel motori, posebno oni koji ispunjavaju Euro 5 i Euro 6 norme, mogu donijeti i značajne troškove održavanja.
Složeniji su od starijih generacija, jer pored samog motora imaju niz dodatnih sklopova koji poboljšavaju performanse i smanjuju emisije. Upravo ti sklopovi — često nazivani „sateliti“ — znaju stvarati skupe kvarove, naročito kod automobila starijih od deset godina. U nastavku donosimo pregled pet najčešćih problema koje prijavljuju vlasnici dizelaša i kako ih pokušati spriječiti.
Turbina daje dizelašu snagu i elastičnost, ali je i jedan od dijelova koji najčešće otkaže. Ako se ulje ne mijenja redovno ili se u sistemu nakupe nečistoće, ležajevi i lopatice brzo stradaju. Simptomi su zviždanje pri ubrzanju i gubitak snage.
Prevencija: redovno mijenjajte kvalitetno ulje, povremeno provjeravajte filter zraka, izbjegavajte nagla ubrzanja dok je motor hladan i ne gasite motor odmah nakon duže vožnje.
Dizne ubrizgavaju gorivo pod visokim pritiskom i vremenom se habaju, naročito ako se koristi gorivo lošeg kvaliteta. Začepljene dizne uzrokuju teško paljenje, povećanu potrošnju i nepravilan rad motora.
Prevencija: sipajte provjereno gorivo, mijenjajte filter goriva, povremeno vozite duže dionice pri višim obrtajima i skratite interval zamjene ulja.
EGR ventil vraća dio izduvnih gasova u motor kako bi smanjio emisije, ali se brzo zaprlja ako se vozilo često koristi na kratkim relacijama i niskim obrtajima. Tada dolazi do gubitka snage, povećane potrošnje i pojave crnog dima.
Prevencija: povremeno vozite duže relacije izvan grada, koristite kvalitetno gorivo, izbjegavajte čestu gradsku vožnju i očistite EGR čim se pojave prvi simptomi.
Gotovo svi moderni dizelaši imaju DPF koji zadržava čestice čađi. On se često začepi kod vožnje po gradu jer ne uspijeva izvršiti regeneraciju. Simptomi su lampica upozorenja na tabli, veća potrošnja i rad motora na povišenim obrtajima.
Prevencija: povremeno vozite 20–30 km pri većim brzinama, izbjegavajte isključivo kratke gradske relacije i reagujte odmah kad se upali lampica upozorenja.
Zamajac s dvostrukom masom smanjuje vibracije motora, ali s vremenom postaje skupa „boljka“ polovnih vozila. Kada otkaže, čuju se metalni udarci pri kretanju i odvajanju kvačila, a osjete se i vibracije u kabini.
Prevencija: izbjegavajte nagla ubrzanja i polaske, ne držite kvačilo pritisnuto dugo, smanjite vožnju u gužvama i ne opterećujte motor pri niskim obrtajima.
Dizel motori mogu biti pouzdani i dugotrajni, ali samo uz redovno održavanje i pažljivo rukovanje. Pravovremeno prepoznavanje simptoma i pridržavanje osnovnih savjeta može spriječiti skupe kvarove i produžiti životni vijek motora.